Harta conceptuala e :
o modalitate de
organizare logica a informatiilor,
evidentiind relatiile dintre diverse concepte si
idei.
De asemenea, o harta
conceptuala reprezinta si
o expresie a felului
in care mintea noastra organizeaza si
asimileaza informatiile.
Utilitatea hartii conceptuale consta in faptul ca cel
care invata
poate avea o viziune de ansamblu asupra informatiilor si
poate sa isi dea seama
ce anume stapaneste si
ce anume nu stie inca.
Iata
cateva caracteristici ale acesteia:
-e
o reprezentare grafica a componentelor unui proces sau
concept,
precum si a relatiilor dintre ele
precum si a relatiilor dintre ele
- Informatiile dintr-o
lectie sau un text se organizeaza in jurul unor termeni cheie
- Prezentarea schematizata a cunostintelor ajuta la
o mai buna structurare a lor, precum si la
o consolidare
mult mai eficienta a acestora
- Utilizarea ei faciliteaza memorarea mai rapida si
mai eficienta a informatiei
- Poate fi folosita pt orice disciplina,
dar si pt... a rezolva pb din viata de zi cu zi
- Se folosesc forme de ciorchine pt reprezentare, casute sau cercuri,
intr-o modalitate ierarhizata
- Sagetile dintre casute
sunt utilizate frecvent pt
a indica tipul de relatie existenta intre componente (determinare,
relationare
etc.)
- inlesneste dezvoltarea gandirii logice si a abilitatilor de invatare
Care sunt pasii in realizarea unei
harti conceptuale?
Iata ce ii poti spune
copilului despre cum se realizeaza o harta conceptuala:
1. Faza de brainstorming.
1. Faza de brainstorming.
gandeste-te la cateva idei, cuvinte,
propozitii care au legatura cu
subiectul pt care esti nevoit sa faci o harta conceptuala.
Spre ex,
daca esti nevoit sa faci o alegere privind scoala de vara la care ai putea sa mergi in aceasta vacanta
poti sa faci un brainstorming cu privire la
ce ti-ai dori sa-ti ofere o saptamana petrecuta
intr-un mod organizat,
intr-un loc aparte si
in care sa ti se ofere o serie de cunostinte.
Ce ti-ar placea?
Pe ce tema?
Care e domeniul tau preferat?
In ce zona ti-ar placea sa mergi?
Daca esti in impas pt realizarea temei de vacanta,
de ex la romana ai de scris o compunere,
porneste de la cerinta si
toate ideile si gandurile care-ti vin in minte citind cerinta.
Noteaza-le pe toate, pe hartie,
in ordine aleatoare, fara a le ierarhiza. Pur si simplu, scrie-le.
daca esti nevoit sa faci o alegere privind scoala de vara la care ai putea sa mergi in aceasta vacanta
poti sa faci un brainstorming cu privire la
ce ti-ai dori sa-ti ofere o saptamana petrecuta
intr-un mod organizat,
intr-un loc aparte si
in care sa ti se ofere o serie de cunostinte.
Ce ti-ar placea?
Pe ce tema?
Care e domeniul tau preferat?
In ce zona ti-ar placea sa mergi?
Daca esti in impas pt realizarea temei de vacanta,
de ex la romana ai de scris o compunere,
porneste de la cerinta si
toate ideile si gandurile care-ti vin in minte citind cerinta.
Noteaza-le pe toate, pe hartie,
in ordine aleatoare, fara a le ierarhiza. Pur si simplu, scrie-le.
2. Faza de organizare.
Noteaza inca o data ideile din faza de brainstorming,
insa mai structurat si rezumat,
sub forma unor idei ori sintagme cheie.
Imprastie-le pe o foaie de hartie,
insa cu
spatii intre ele
pt a le putea citi cu mai mare usurinta.
Apoi incearca sa le grupezi dupe diverse criterii:
importanta,
relevanta,
costuri-beneficii,
utilitate,
grad de realizare etc.
Apoi incearca sa le grupezi dupe diverse criterii:
importanta,
relevanta,
costuri-beneficii,
utilitate,
grad de realizare etc.
Vei obtine in acest
fel grupe si subgrupe de informatie si
vei reusi sa le elimini pe cele care nu-ti sunt de prea mare folos.
Daca ti se pare ca ai uitat unele aspecte privind acest subiect,
adauga-le,
iar daca vrei sa mai realizezi o noua grupa sau subgrupa,
simte-te liber sa faci modificarile de rigoare.
vei reusi sa le elimini pe cele care nu-ti sunt de prea mare folos.
Daca ti se pare ca ai uitat unele aspecte privind acest subiect,
adauga-le,
iar daca vrei sa mai realizezi o noua grupa sau subgrupa,
simte-te liber sa faci modificarile de rigoare.
3. Faza de asezare in pagina.
conteaza destul de mult aspectul de
organizare si aranjare in pagina
pt ca atunci cand arunci o simpla privire asupra foii
sa-ti dai seama usor despre ce e vorba.
Atat persoana care a creat harta conceptuala, cat si o alta persoana care nu stie despre ce e vorba trebuie sa inteleaga
ierarhizarea si
legaturile dintre concepte.
Gandeste-te care e elementul cheie si
aseaza-l fie in partea de sus a paginii, fie la mijloc.
Incadreaza-l inglobeaza-l intr-un dreptunghi sau cerc, dupa care
aseaza
in jurul lui, in functie de
relatiile existente cu celelalte concepte,
cuvintele ori
sintagmele din grupurile si subgrupurile formate in faza de organizare.
sintagmele din grupurile si subgrupurile formate in faza de organizare.
Scrie-le pe aceeasi linie daca e vorba de relatie simetrica sau echivalenta si
unele sub altele in
caz de influenta sau determinare.
Poti sa folosesti
culori diferite pt
elementele cheie si restul componentelor.
elementele cheie si restul componentelor.
In acest fel le vei
observa dupa criteriul importanta si relevanta.
Inca poti sa modifici
asezarea in pagina,
dupa cum crezi tu ca ti-ar fi mai util.
dupa cum crezi tu ca ti-ar fi mai util.
4. Faza de legatura continua faza anterioara prin
fixarea relatiilor de legatura dintre elemente.
Ai grija sa scoti in
evidenta
conceptul cheie si
relatiile pe care le are in interiorul hartii conceptuale.
Foloseste sagetiile uni_directionale sau bi_directionale,
arce intre concepte (in cazul in care unul dintre componentele finale se leaga direct de cuvantul cheie din susul paginii,
poti trasa un arc cu rolul de a sublinia aceasta relatie, in afara intregii scheme, pe margine), dupa caz.
conceptul cheie si
relatiile pe care le are in interiorul hartii conceptuale.
Foloseste sagetiile uni_directionale sau bi_directionale,
arce intre concepte (in cazul in care unul dintre componentele finale se leaga direct de cuvantul cheie din susul paginii,
poti trasa un arc cu rolul de a sublinia aceasta relatie, in afara intregii scheme, pe margine), dupa caz.
5. Faza de finalizare a hartii conceptuale consta in a oferi
o imagine de ansamblu si
de a detalia aspectul acesteia.
Gandeste-te la un titlu, foloseste caractere italic sau boldate prin care sa evidentiezi anumite lucruri, elimina eventualele greseli.
Arunca o ultima privire asupra ei, de la distanta si
pune-te in locul unei alte persoane care nu stie nimic despre subiect.
Daca citeste harta conceptuala pe care ai creat-o,
va intelege ceea ce ai expus,
elementele importante,
relatiile dintre ele? In cazul in care ai raspuns afirmativ, inseamna ca ai facut o treaba buna.
Hartile conceptuale sunt f. importante
pt ca antreneaza o serie de functii ale creierului si
il ajuta pe copil sa-si formeze o gandire logica, in orice disciplina sau domeniu.
Ea presupune si operatii de
analiza,
identificare a semnificatiei conceptelor (prin procedura de ierarhizare),
comparatii,
clasificari si
rationamente.
hărţile cognitive (“cognitive maps”) pot fi definite drept
oglinzi ale modului de
gândire,
simţire şi
înţelegere ale celui/celor care le elaborează.
Reprezintă un
mod diagramatic de expresie,
constituindu-se ca un important instrument pt predare, învăţare, cercetare la
toate nivelurile şi la toate disciplinele.
Esenţa cunoaşterii constă în
modul Cum se structurează cunoştinţele.
Cu alte cuvinte, important e nu cât cunoşti,
ci relaţiile care se stabilesc între cunoştinţele asimilate.
Performanţa depinde de
modul în care individul îşi organizează experienţa, ideile, de structurile integrate şi
de aplicabilitatea acestora.
Pt a construi o hartă conceptuală mai întâi
Esenţa cunoaşterii constă în
modul Cum se structurează cunoştinţele.
Cu alte cuvinte, important e nu cât cunoşti,
ci relaţiile care se stabilesc între cunoştinţele asimilate.
Performanţa depinde de
modul în care individul îşi organizează experienţa, ideile, de structurile integrate şi
de aplicabilitatea acestora.
Pt a construi o hartă conceptuală mai întâi
se realizează o listă cu 10-15
concepte cheie sau
idei despre
ceea ce ne interesează şi
câteva exemple.
câteva exemple.
Plecând de la o
singură listă se pot realiza
mai multe hărţi conceptuale diferite în funcţie de aranjamentul ales pt reprezentarea hărţii conceptuale.
Crearea unei hărţi conceptuale solicită
efort mental susţinut din partea subiectului
în realizarea legăturilor între concepte.
mai multe hărţi conceptuale diferite în funcţie de aranjamentul ales pt reprezentarea hărţii conceptuale.
Crearea unei hărţi conceptuale solicită
efort mental susţinut din partea subiectului
în realizarea legăturilor între concepte.
Tipuri de hărţi conceptuale:
Sunt 4 mari categorii de hărţi conceptuale.
Ele se disting
prin forma diferită
de reprezentare a informaţiilor:
1. Hărţi conceptuale sub forma “pânzei de păianjăn” – radial raze
1. Hărţi conceptuale sub forma “pânzei de păianjăn” – radial raze
în centru se
află un concept central, o temă unificatoare
de la care
pleacă (sageti) legăturile
sub formă de raze
către celelalte concepte secundare;
2. Hartă conceptuală ARBORE ierarhică- prezintă
informaţiile în ordinea descrescătoare a importanţei.
Cea mai importantă se află în vârf.
către celelalte concepte secundare;
2. Hartă conceptuală ARBORE ierarhică- prezintă
informaţiile în ordinea descrescătoare a importanţei.
Cea mai importantă se află în vârf.
În funcţie de
- gradul de generalitate, de
- modul cum de_curg unul din celălalt ( ordinea pasilor, cum se succed )şi de
alţi factori,
sunt aranjate celelalte concepte. grad de generalitate/rang de la mare la mic- gradul de generalitate, de
- modul cum de_curg unul din celălalt ( ordinea pasilor, cum se succed )şi de
alţi factori,
Această aranjare în termenii unei clasificări începând de la ceea
ce e mai important (general esential la detaliu concret? specific..) şi
(continuind)coborând prin divizări progresive către elementele secundare
se mai numeşte şi hartă conceptuală sub formă de copac; Tree
3. Harta conceptuală lineară-
informaţiile sunt prezentate într-un format linear;
4. Sisteme de hărţi conceptuale-informaţia e organizată
într-un mod similar celor anterioare în plus,
adăugându-se INPUTS şi OUTPUTS (intrări şi ieşiri).
Folosite în evaluare, cu ajutorul hărţilor conceptuale
se pot conceptualiza programe de
ameliorare, recuperare sau de accelerare, probe de evaluare .
Pot fi concepute hărţi conceptuale ale mai multor concepte sau teme de studiu
....
update2017-15 mart
1 http://studygs.net/mapping/index.htm
2 https://vimeo.com/97054584 harta mentala cum o desenez ?
3 Mind-Mapping presentation (English version)
http://fr.slideshare.net/fullscreen/JPCOTE/mind-maps-v20english/2
Mind-Mapping presentation (English version) http://fr.slideshare.net/fullscreen/JPCOTE/mind-maps-v20english/2
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu